Basmalah Muhaqqaq

muhaqqaq

Basmalah dalam bentuk Khat Muhaqqaq, Sejenis khat yang seakan – akan Khat Thuluth tetapi hurufnya lebih bebas dan dilepaskan, tidak membulat. Perhatikan contohnya pada huruf ‘mim’ dan ‘ra’. Ha marbuthahnya digunakan ‘ha’ bulat ( tertutup ). Huruf ‘nun’ pada Ar Rahman lebih besar sedikit daripada nun thuluth.

9 Responses to “Basmalah Muhaqqaq”

  1. seluang Says:

    Agak lama saya tak menulis khat ni. Apabila saya menyambung semula aktiviti ini, saya dapati tangan saya agak kaku dan tulisan khat saya tidak halus dan berubah bentuknya. Bagaimana nak mengembalikan semula tulisan saya yang dulu?

  2. arabiccalligraphy Says:

    Itu perkara biasa (seluang).. Begitu juga jika kita lakukan kerja yang berat, kita akan rasa susah nak tulis seperti sebelumnya.. Jalan terbaik ialah mulakan balik berlatih, lama-kelamaan dia datang balik…

  3. seluang Says:

    Bagaimanakah cara terbaik untuk menulis khat dalam skala yang besar contohnya pada dinding atau tembok sebab ada kemungkinan tulisan yang terhasil tidak menepati bentuk ukuran sebenar yang indah?

  4. yusrina Says:

    ada berapa jenis khat semua nya saya buta pengetahuan c kit boleh tulung jelaskan dak ?

  5. yusrina Says:

    ada berapa jenis khat semua nya saya buta pengetahuan c kit boleh tulun jelaskan dak ?

  6. arabiccalligraphy Says:

    Jenis-jenis Khat memang banyak. Tapi yang sering digunakan lebih kurang ada tujuh: NASAKH, THULUTH, DIWANI, DIWANI JALI, KUFI, RIQ’AH, FARISI.

  7. Digital Ink Says:

    Nak tanya dengan ustaz, bolehkah kita campurkan style khat Muhaqqaq dengan stail Khat Thuluth yang lainnya, misalnya pada kalimah Basmalah, perkataan ‘Arrahman’, kita tulis huruf ‘ra’ dengan stail Muhaqqaq dan pada kalimah ‘Ar Rahim’ kita tulis huruf ‘ra’ nya dengan stail Khat Thuluth yang lain. Terima Kasih

  8. arabiccalligraphy Says:

    (seninet) Boleh…, kerana di dalam thuluth memang ada ra muhaqqaq. Cuma kebiasaanya dalam penulisan basmalah ra Ar-Rahaman dan Ar-Rahim dibuat dengan bentuk yang sama.

  9. phali Says:

    syukaran jaziilan..wa jazaa kumullah khairan..


Leave a comment