Buku: KHAT & JAWI

SENI KHAT & JAWI Mutiara Kesenian Islam Sejagat

Buku Bacaan: SENI KHAT & JAWI Mutiara Kesenian Islam Sejagat

Sebuah buku yang membincangkan asal usul dan sejarah seni khat sejak zaman sebelum Islam. Setelah kedatangan  Islam, tulisan ini melalui era yang begitu menakjubkan sehingga mencapai tahap kesempurnaan tertinggi dan penggunaannya tersebar ke merata-rata tempat di dunia.

Seterusnya buku ini membicarakan aspek fizikal dan praktikal seni khat, meliputi jenis dan bentuk seni khat, selain memaparkan peralatan tradisional dan moden yang digunakan, kaedah pembelajarannya serta ciri-ciri penulis khat yang perlu dihayati. Beberapa tokoh seni khat teragung dipaparkan sebagai mengimbau kehidupan dan sumbangan yang telah ditinggalkan kepada generasi kini…

Buku ini ditulis oleh sahabat saya: Abdul Rahman Hamzah, Pensyarah Kanan di Pusat Pengajian Islam & Pembangunan Sosial, Universiti Teknologi Malaysia. Sesiapa yang berminat untuk memilikinya boleh menghubungi terus Saudara Abdul Rahman di talian 0197064949

34 Responses to “Buku: KHAT & JAWI”

  1. Firdaus™ Says:

    InsyaAllah sy juga nak dapatkan, Ustaz Abdul Rahman ni pernahdapat Johan Nasakh masa Manifestasi, tahun 2003 kalau tak silap

  2. mohd noor fathi bin montalib Says:

    salam..ust firdaus..bukan ke tahun 2003 johan seni khat nasakh di menangi oleh ust nik abd rahman @ nik mae.. org kelantan.. ermmm..ana juga nk buku tu.. mudh nk wat seminar di sini.. masih byk kurg bhn nk terang dlm pembelajaran seni khat di mesir ni..

  3. arabiccalligraphy Says:

    (Fathi) Saya ada senarai pemenang 2003. Lihat link di bhg. about..

  4. mohd noor fathi bin montalib Says:

    salam ust baqi,terima kasih byk ye,kullu sannah wa antum bi khoir .::salam aidul adha::.

  5. en_me Says:

    salam ustaz..

  6. en_me Says:

    alhamdulillah, sy telah mendapatkan buku tersebut yg sungguh informatif berkenaan khat jawi.. insyaAllah, esok sy akan buat satu entri berkenaan buku tersebut..

    salam ustaz..

  7. arabiccalligraphy Says:

    Waalaikumussalam (en me). Apa khabar? kalau berminat belajar khat, boleh. InsyaAllah saya boleh tunjukkan sikit-sikit.. Yang penting perlu ada buku kaedah seni khat dan rajin buat latihan.

  8. Kate Says:

    I recently came accross your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I dont know what to say except that I have enjoyed reading. Nice blog. I will keep visiting this blog very often.

    Kate

    http://educationonline-101.com

  9. effysaiful Says:

    Sy pernah jmpe ust Abd Rahman Hamzah ni di mesir..dia dtg sni nak buat tesis phd ttg seni khat di mesir, tp sekejap je pastu dah balik msia..ada masalah kot..

    khat ust abd rahman ni sgt lembut dan tersusun..sape2 yg sekolah kat SMAKJ Kluang selalu la dpt tgk khat dia kat dinding2 sekolah..

    nnti nak beli gak la buku ni.. =)

    ust baki bila nak keluarkan buku sendiri?? hehe

  10. arabiccalligraphy Says:

    Apa khabar Effy, buku sendiri? InsyAllah kalau ada rezeki saya akan maklumkan..

  11. effysaiful Says:

    sy sihat alhamdulillah..

    saya ada belikan ust satu buku khat (namazuj) koleksi khat Sheikh Abdul Aziz Ar-Rifa’ie dari mesir.. i allah kalau sy blk msia lg nnti saya pos ke ust..ok

  12. arabiccalligraphy Says:

    Terima kasih Effy, saya memang meminati tulisan Sheikh Abdul Aziz Rifa’ie.. Kalau ada kawan2 yang balik, tolong kirimkan pun tak apa cepat sikit.. hehe, tak sabar nak tengok..

  13. atulasca Says:

    salam…menariknya buku ni…inshaAllah, ana pn nk beli!

  14. Faiz AB Says:

    salam ya ustaz..
    ana nk mintak tlg,ustaz huraikan..kesemua jenis tulisan khat yang ada skrg.sebb ana musykil,terlalu bnyk pecahan.
    cnth nye; khat nasta’liq..dan mcm2 lg yg ana sendri pn x biasa dgr.
    hrp ustaz crita kn sdikit sbnyk..WALLAHU A’LAM.syukran ustaz

  15. arabiccalligraphy Says:

    waalaikumssalam faiz. cuba lihat balik pos saya yang sebelum ini, rasanya saya dah terangkan secara ringkas..

  16. syah Says:

    assalamualaikum ustaz…saya baru kat cni n minat pada seni khat ni.
    tapi x tau nak rujuk pada sape…
    erm…buku nie ade cara-cara nak buat khat ke ustaz?
    wassalam….

  17. arabiccalligraphy Says:

    waalikmsslm syah..buku ni hnya utk bacaan, tak ada kaedah2 penulisan khat.

  18. azzua Says:

    macam mana nak dapatkan kaedah cara-car nak buat tulisan khat ustaz?

  19. azzua Says:

    assalamualaikum ustaz…..di mana saya boleh dapatkan buku kaedah seni khat? dn bagaimana cara-cara untuk mendapatkannya jika menggunakan almt?

  20. Mawaddah Says:

    Salam, arie 2 mng tulisan khat, main bantai jerr buat. besok karnival PSS, ADE lak prtandingan 2 jd masklah, so tlg ajr wat tlsn khat tu.

  21. --- Says:

    jika blh do something like buat video cara menulis khat

  22. Baki Says:

    Terima kasih meiji_95@yahoo.com, cadangan yang baik, tapi saya masih tak berkesemapatan lagi………

  23. salwa Says:

    salam..macam mana nak beli buku nie..dapat tak?

  24. Baki Says:

    w.salam salwa. boleh contact penulisnya sendiri Dr Abdul Rahman Hamzah 0197994778

  25. suhaidah Says:

    bole tolg jawikan pkataan ni–>
    inilah deria jejak seni kehari,
    puncak fikir yang indah sekali,
    tanpa himpunan ilmu kalbu buku,
    kita tak sempat sampai ke mercu itu.

  26. Mohamad Subahan bin Mohd Nasir Says:

    Assalamualaikum wbkt.

    Tolong beri khat tulisan jawi untuk ‘BANDAR BARU BANGI’

    Terima Kasih diatas kerjasama saudara.

    Wassalam.

  27. Baki Says:

    Waalaikumussalam Subahan. Sila hubungi saya melalui email : bakibkr@yahoo.com

  28. zaeem Says:

    apakah kandungan buku ini?ada tak ditunjukkan jenis2 tulisan khat?macam mana nak beli ya

  29. za Says:

    As salam..ustz..harga buku ini brp? syukron..

  30. Baki Says:

    Wasalam. Saya tak pasti harganya, boleh hubungi pihak penerbitan UTM.

  31. zmn Says:

    salam ustaz…ana nak satu ustaz…boleh…berape hargenye?…

  32. nur haninah Says:

    Ustaz, saya nak beli buku ni,jadi macam mana prosesnya?

  33. zaidi razak Says:

    assalamualaikum…sy nk mntak copy ya..tma kasih.

  34. abdull rashid senin Says:

    saya nak buat khat di bhg depan mimbar yg bermaksud ‘surau al sobah’. boleh mail ke…tk


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 4,407 other followers

%d bloggers like this: