Khat Kufi Murabba’

kufi murabba’ 

Ia adalah daripada jenis khat kufi. Bentuk hurufnya terdiri daripada susunan bentuk segi empat dan garis lurus. Kaedah susunannya adalah susunan yang bersifat memenuhi ruang. Khat ini banyak digunakan sehingga kini sebagai hiasan dalam bentuk geometric pada bangunan – banguna seperti masjid, surau dan lain – lain lagi.

31 Responses to “Khat Kufi Murabba’”

  1. abu ridho Says:

    assalamualaikum,as aluka billah ,ana minta tolong di kirimi surat al-quran dengan huruf kufi,sy belum ketemu aslinya.

  2. arabiccalligraphy Says:

    Waalaikumussalam (abu ridho).. minta maaf, saya pun belum punya surah al-quran daripada huruf kufi

  3. nina syazana Says:

    ade kaedah atau cara2 x nk wat khat kufi murabba’ ni dengan senang??

  4. arabiccalligraphy Says:

    Kufi murabba’ mudah dibuat menggunakan graf paper. Kaedahnya, jangan ditinggal ruang kosong lebih dari satu kotak.

  5. ZAIDA Says:

    Salam…
    nak tau,khat ni dibuat dengan cara melukis atau ditulis dengan pena2 khat mcm yang lain

  6. Firdaus Says:

    sepertimana yang ustaz baki katakan, ianya dilukis di atas kertas graf, formulanya, jangan ditinggalkan ruang kosong lebih dari satu titik

  7. ZAIDA Says:

    ooo…camtu ke…xpenah cube pun sblum ni…ok,tq

  8. azizi imtiaz besut Says:

    sungguh hebaaaaaaaaaaaaaatttttt!!!!!!!!!!!!!!!!!Alhamdulillah syukur kerana generasi ijtihadik masih belum lenyap di muka bumi ini…….

  9. Honey'sArt Says:

    kufi jga mudah dibuat jika kalian memiliki komputer.
    tak perlu software yang canggih2. Hanya ke all programs-accessories-PAINT. kemudian zoom 6X. pergi ke menu View-Zoom-Show Grid. stlh selesai proses tu. gunakan brush yang petak. Selamat mencuba

  10. nik Says:

    tolong sape2 bleh wat ejaan malaysia guna khat ni sms sy 0123007101—–nik…..

  11. nik teh Says:

    tolong sape2 bleh wat ejaan malaysia guna khat ni sms sy 0123007101

  12. mamat Says:

    hebatt betulllahhhhhhhhhh

  13. syiqin Says:

    unik dan misteri..
    mcm tulisan purba..
    x pernah tau pun ada tulisan khat cmni..
    alhamdulillah..

  14. hAYDAR Says:

    aSS…
    aKHI ANA MiNTA fONT KUFI BUAT DI KOMPUTER DONK
    KLO G AD MNTA LINK NYA AJ…

    jAzk..

  15. Ibrahim Says:

    Assalamualaikum… salam Ramadhan….

    Bagi surah al Quran yang hendak ditulis dengan khat kufi murabba, adakah berbeza kerana ia tidak berbaris seperti kita membaca dalam resam usmani. Contohnya bagi bacaan melibatkan baris atas 2 harakat, adakah perlu diganti huruf alif untuk tulisan kufi agar bacaan tajwid yang betul?
    Terima kasih ustaz..

    Ibrahim
    WP labuan

  16. Ibrahim Says:

    … satu perkara lagi, sesetengah tulisan kufi saya tengok ada yang letak titik huruf , sebahagian tu tiada pulak. Bagaimana kaedah yang sebenarnya?

    Saya sedang cuba buat surah Al Asr dalam tulisan kufi murabba.

    Terima kasih.

  17. arabiccalligraphy Says:

    Waalaikmsslm..(ibrahim), sebaiknya ikut shj resm uthmani, kalau tiada alif biarkan tanpa alif, kerana asal tulisan ini memang tiada bertitik dan baris. tulisan kufi murabba’ kurang sesuai jika dibuat untuk tujuannya dibaca oleh orang ramai. hurufnya yang bersegi amat sukar dikenali oleh orang awam. penggunaannya lebih kepada aplikasi seni dan tujuan2 lain. jika terpaksa juga, gunakanlah tulisan ini untuk ayat2 yang senang dikenali oleh orang ramai agar mereka dapat memahami huruf2 yang ditulis…

  18. hope_3 Says:

    ASSALAMMUALAIKUM…
    Boleh x sye tnye c-kit…Macam mana nak buat khat kufi dalam bentuk ALHAMDULILAH…

  19. JimAlifSiin Says:

    Assalamualaikum.
    Amat teruja bila terpapar khat-kufi-murabba ini..
    Mohon izin pada empunya imej, kerana telah diplagiat hasil seni beliau..
    Sila klik sini;

    http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=1071643cc12980f639dbc7b74c725858

    Terima kasih.

  20. razzaq Says:

    saya sedang mencari hiasan dinding lukisan kanvas khat kufi untuk dijadikan hiasan dinding bersaiz besar..ada tak?

  21. nur adilah badarudin Says:

    Appreciate if can get info on where to buy Khat Kufi Murabba’ in Malaysia?

  22. sofea Says:

    errr salam ustaz,…

  23. linda Says:

    saya pakai excel jer….tp ada yg kata adobe photoshop pun boleh jugak …blm try guna photoshop…skrg tgh buat kufi alfatihah sbb ada yg order nk beli…saiz 30′ x 30’……….

  24. azim Says:

    Assalamualaikum…saya berminat nk tau mcm mana nk buat tulisan Khat Kufi ni…adakah terdpat software auto generic untuk wat khat ni….

  25. Baki Says:

    Waalaikumussalam Azim, Setahu saya tak ada software dalam khat kufi ini, semuanya kena buat dan susun dengan kreaviti sendiri.. Khat kufi sangat mudah dipelajari, hanya dalam masa satu hari anda boleh menguasainya jika belajar dengan cara yang betul. InsyaAllah jika nak tahu lebih lanjut boleh datang ke kelas khat saya..

  26. izzat Says:

    assalamualaikum.. saya pernah masuk pertandingan khat bebas, jadi apa yang saya hasilkan ialah ayat menggunakan khat muraba, buat kali pertamanya. juri ptandingan tersebut telah menegur saya yang khat ini mesti di buat dalam ukuran ganjil, maksudnya panjang dan lebar keseluruhannya mestilah dalam nombor ganjil seperti 27×27 dan 31×29 setelah saya mghasilkan khat yg berukuran 28×28. juga telah ditegur yang khat ini mesti lengkap titiknya, ayat yang saya tulis adalah jawi melayu, bukan arab kerana secara sengaja saya tinggalkan titik untuk beberapa huruf kerana ruang yang terhad.
    apapun pengalaman kali pertama ni dah byk mngajar saya, cuma saya ingin bertanya, adakah lagi lain-lain peraturan yang mesti diikuti dalam menghasilkan karya khat kufi muraba? terima kasih :)

  27. amirul imran Says:

    saya pandai buat kaht kufi muraba tanpa sesiapa mengajar

  28. fazlin malek Says:

    assalamualikum,khat kufie murabba ni boleh di design dalam digital kan.. boleh tak saya dapat kan contact designer yang buat kufi murabba ni.email..facebook ke. yang buat kufie murabba in digital.

  29. Rokiah Says:

    Ustaz…saya mohon gunakan imej yang ustaz paparkan…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 4,543 other followers

%d bloggers like this: