Melentur Tangan Menulis Khat

Ada beberapa pertanyaan yang saya terima tentang bagaimana untuk belajar khat secara efektif sehingga tangan menjadi lentur untuk menulis dengan baik. InsyaAllah saya cuba kongsi di sini beberapa tip yang mungkin boleh anda cuba dalam belajar khat.

Seni khat mempunyai beberapa jenis bentuk atau gaya yang perlu anda tahu dan kenal sebelum berlatih. Jenis-jenis yang sering digunakan pada masa ini saya hadkan kepada tujuh jenis sahaja iaitu:

  1. Khat nasakh
  2. Khat thuluth
  3. Khat diwani
  4. Khat diwani jali
  5. Khat farisi
  6. Khat riqáh
  7. Khat kufi

Semua jenis khat ini memerlukan latihan yang banyak untuk menguatkan tangan sehingga anda dapat menguasainya dengan baik kecuali khat kufi. Khat kufi tidak perlu latihan menulis dengan tangan kerana cara menulisnya bukan bebas tangan (free hand). Khat kufi anda boleh buat menggunakan pembaris atau terus dibuat secara digital menggunakan komputer kerana ia adalah satu-satunya jenis khat yang keras garis lurus, melintang dan menegaknya.

Manakala enam jenis khat lagi, kesemuanya mesti melalui pembelajaran yang betul dan harus berlatih bersungguh-sungguh kerana bentuknya yang lembut dan ditulis dengan free hand. Bentuk hurufnya tidak lurus serta mempunyai bentu-bentuk yang tersendiri. Tiada cara lain jika anda ingin menguasai khat-khat ini, kecuali harus belajar dan berterusan berlatih.

Perkara utama sebelum berlatih adalah belajar melalui guru. Carilah guru yang pandai menulis khat dan mohon belajar daripadanya. Mungkin ada di sekolah, ustaz-ustaz yang pandai seni khat, bincanglah dengannya untuk belajar secara intensif. Tetapi saya juga faham, ada sesetengah tempat amat sukar mencari seseorang yang boleh memberi tunjuk ajar kepada kita dalam seni khat. Inilah juga keadaan yang saya alami ketika mula-mula minat seni ini dahulu. Bukan senang hendak cari guru yang berkebolehan menulis dengan baik dan sanggup mengajar kita pula. Terkadang keadaan inilah yang menyebabkan kita yang berkobar-kobar ingin belajar khat boleh hilang semangat dan putus asa.

Andai kata begini keadaannya saya sarankan anda perlu mencari buku kaedah seni dahulu samaada buku bercetak atau buku digital (ebook). Buku bercetak saya rasa anda boleh cari ketika pesta-pesta buku seperti Pesta Buku Kuala Lumpur atau di kedai buku-buku agama. Manakala ebook sebenarnya lebih mudah diperolehi sekarang melalui internet di beberapa laman web seni khat yang membenarkan kita download dengan percuma. Cuma anda hanya perlu pandai mencari. Biasanya banyak ebook ini ada di forum-forum komuniti seni khat. Malah di dalam Facebook pun saya lihat banyak ebook seni khat yang telah dimuat naik ke situ.

Cubalah berlatih meniru kaedah huruf dari buku tersebut. Mulakan dengan huruf tunggal, kemudian huruf bersambung dan seterusnya menulis ayat. Pilih sahaja apakah jenis khat yang anda minat samaada khat nasakh, thuluth, diwani atau yang lainnya.

Perkara penting ingin saya ingatkan kepada anda ialah, ketika berlatih anda jangan terlalu tamak. Maksud saya, jangan terlalu cepat hendak berpindah latihan dari satu huruf ke huruf yang lain. Cubalah sedaya upaya menguasai sesuatu huruf sehingga benar-benar menyerupai huruf di dalam buku kaedah. Biarpun walau satu huruf yang anda dapat dalam sehari. Setelah itu barulah berpindah ke huruf yang seterusnya. Ambil sedikit masa memerhatikan setiap sudut huruf luar dan dalamnya dan cubalah biasakan tangan anda membentuk sedikit demi sedikit sehingga anda benar-benar puas hati. Elakkan tergopoh-gapah menulis. Tulis dengan perlahan. Hakikatnya seorang yang pandai khat bukan orang yang dapat tulis dengan laju, tetapi orang yang dapat menulis dengan tepat mengikut kaedah asal. Bahkan boleh dikatakan kebanyakan penulis khat yang mahir, selalunya mereka menulis dengan amat perlahan sekali.

Seperkara lagi, bersabarlah dalam latihan dan terus beristiqamah. Jangan kecewa jika berpuluh atau beratus kali anda menulis tetapi masih belum berhasil. Lakukan latihan yang berkualiti dan bukan yang sambil lewa. Lakukan analisa sendiri setiap kali berlatih. Percayalah dengan kemampuan diri sendiri dan minat mendalam anda pada tulisan ini. InsyaAllah dengan izin Allah anda akan dapat kuasai seni khat dengan baik suatu hari nanti. Kerana masa yang panjang amat diperlukan dalam latihan untuk tangan anda menjadi lentur dan sebati dengan huruf. Sesungguhnya dalam berlatih menulis ayat-ayat Allah akan hadir ketenangan jiwa dalam diri anda.

3 Responses to “Melentur Tangan Menulis Khat”

  1. Musafir Kasih Says:

    Iyaa.. betul tu sheikh, ana sokong pendapat sheikh, memang sukar untuk mencari guru yang boleh mengajar kita secara efektif, ana pun sangat berminat dgn seni khat, harap suatu masa nanti ada peluang utk bertalaqqi dengan para khattat yg mahir.. Inn shaa Allah..

  2. Baki Says:

    Terima kasih.. Jadikan kesukaran sebagai cabaran untuk kita lebih bersemangat dan berusaha mencari ilmu. Asalkan niat kita ikhlas kerana Allah insyyaAllah ada jalannya… 🙂

  3. Nurul Izzah Says:

    Assalamualaikum. Nak tnya, boleh tak nk mintak tolong buat khat? Ada bayaran ke?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: