Kraf

vass.jpg Tulisan khat diwani pada seramik

tbuaya.jpg Khat thuluth pada telor dan siput

ostrich.jpg Telur ostrich ditulis dan dihias untuk dijadikan sovineer

kerang.jpg Surah Al Fatihah menggunakan Khat nasakh & thuluth pada kulit kerang

kayu.jpgUkiran khat thuluth pada kayu

grg.jpgPlaster of paris bentuk telur dengan ditulis menggunakan khat muhaqqaq

gading.jpg Gading gajah ditulis Surah At Taubah. Ayat : 128 – 129, menggunakan Khat Thuluth

seramik.jpg Seramik. Tulisan: Thuluth Jali. Surah An Najm. Ayat: 39

9 Responses to “Kraf”

  1. Firdaus Says:

    cantik khat thuluth ustaz tu…kat gading gajah…mesti ambil masa nak tulis kan…

  2. arabiccalligraphy Says:

    memang ambil masa sikit lebih kurang 2 hari, sebab permukaanya licin, bulat dan melengkung.. tak macam tulis atas kertas, dakwat pun susah melekat. Lepas tu tarkib huruf diatur supaya konsisten hingga habis ayat di penghujung gading..

  3. Firdaus Says:

    memang betul² mencabar ye…sy belum pernah lagi tulis atas medium camtu spt telur dan sbgnya…kalau yg licin pun sy pernah tulis atas pinggan je…tu pun rumit jugak…mm

  4. arabiccalligraphy Says:

    bukan apa firdaus.. saya buat atas medium – medium yang bermacam ini adalah sebagai R&D untuk islamic craft bagi mencari satu kelainan dalam mengaplikasikan seni khat.

  5. Ayu Wulandari Says:

    Alhamdulillah saya senag sekali melihat kaligrafi yang ada di website ini…

  6. seluang Says:

    Ustaz, apakah jenis /jenama dakwat yang sesuai untuk tulisan khat pada medium selain kertas?

  7. arabiccalligraphy Says:

    Saya guna Holbein ink shj. Kualitinya agak bagus, boleh guna atas pelbagai permukaan..

  8. Bilal Farooq Usmani Says:

    A deep study and a lovely effort to write beautiful arabic language in different styles on different shapes and materials.

  9. ridzhuan Says:

    ustaz,nak tanya.ustaz beli ink holbein dekat mana ya?puas sy cari tapi tidak jumpa.mintak tolong sangat ustaz mesej sy alamat kedai tu.013-2810717


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: