Seni Khat Pada Batu

batu4.jpg

Surah Al Fatihah ditulis pada batu sungai dengan menggunakan ‘khat kufi mushafi’. Batu ini terdapat di Galeri Nur Fatimah , Kompleks Tmn Seni Islam Selangor, Shah Alam. Silalah berkunjung…!

al-syarh.jpg

Surah As Syarh pada batu. Ukuran 30cm x 25cm.

 yasin-batu-halus.jpg yasin-batu-halus2.jpg

Surah Yasin lengkap ditulis dengan tulisan Khat Nasakh halus pada batu yang berukuran 28cm x 18cm

15 Responses to “Seni Khat Pada Batu”

  1. nurul Says:

    kalau nak tulis atas batu atau meterial lain, ustaz gunakan dakwat cine juga?

  2. arabiccalligraphy Says:

    Saya guna dakwat holbein dari Jepun. Dakwat yang sangat sesuai kerana mudah lekat dan kalis air.

  3. ZAIDA Says:

    Salam…
    nampak complicated….memang indah!!!tahniah ustaz…kerana berjaya mengadaptasi keindahan seni Islam dengan cara yang cukup berseni dan unik…

  4. nurin Says:

    tahniah ustaz… cantik..!! setakat ni ustaz ada buka kelas mengajar seni khat ni tak? kalu ada kat mana kelas tu dibuka.. kalau tak ada ustaz tak teringin ke nak buka kelas belajar seni khat ni, supaya seni khat ni terus berkembang dan popular dikalangan generasi baru…

  5. arabiccalligraphy Says:

    Terima kasih (Nurin / Zaida).. Untuk pengetahuan, sekarang memang saya ada mengajar khat di Kolej Restu, Shah Alam. Untuk maklumat lanjut boleh hubungi pihak Yayasan Restu: 03-55119001

  6. Fadhil Says:

    saya ingin bertemu ustaz untuk sedikit wawancara, boleh? saya sedang siapkan kajian ilmiah(macam tesis) utk ijazah pertama… harap sudi bertemu jk x keberatan.. hanya sedikit masa sahaja diperlukan.. lebih kepada tidak formal… insyaallah… macam mana ustaz? saya boleh ke sana(tempat kerja ustaz).. respon please…

  7. arabiccalligraphy Says:

    Boleh Fadhil.. Datang shj ke Yayasan Restu, Shah Alam, waktu pejabat 8.30 – 5.30. Sebelum datang call dulu.

  8. Fadhil Says:

    Ok ustaz, Terima kasih… insyaAllah, saya datang hari ni…

  9. Fadhil Says:

    Maaf, saya belum tahu nama ustaz… boleh respon/sms ke no. saya(019 2552 106)? untuk maklum pukul berapa nk jumpa… please

  10. HAMBA ALLAH S.W.T.. Says:

    ustaz ada x laman web khas kolej restu,camner nak tau pasal kolej restu?

  11. muslimah Says:

    macam mana nak masuk belajar di kolej restu.saya amat berminat..hubungi saya di–>nora_iman89@yahoo.com

  12. arabiccalligraphy Says:

    Assalamualaikum (nora), untuk maklumat lanjut tentang Kolej Restu, hubungi En. Zahamri di 03-55119001

  13. siti aishah Says:

    anak saya amt berminat untuk mendalami seni kht dan ingin melanjutkan pelajaran di peringkat diploma seni khat, bagaimana nak daptkan borang permohonan? kami dah cuba melalui onnline dan download borang tapi gagal. bilakha pengambilan pelajar diploma seni khat dibuka untuk sesi baru selain dari sesi mei 2009
    terima kasih , syukran

  14. arabiccalligraphy Says:

    (siti aishah) Boleh tel 03-55119001 dan bercakap dengan bahagian Kolej Restu.

  15. rossliena Says:

    salam , saya roslina . saya berminat untuk mengikuti kelas tersebut . saya berumur 17 thun (spm) . boleh saya tahu , berapa kredit yang harus saya dapat kan untuk memasuki kelas tersebut ? terima kasih 🙂


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: