Tamrin Huruf Kaf

Sesiapa yang berminat (belajar) Khat Thuluth, boleh mencuba..

huruf kaf thuluth

Huruf kaf + alif, ba, jim, ra, dal, sin

  • Kaf as-Saifi : Kaf menegak. Apabila bersambung dengan alif, ruang dalam 3 titik, bentuknya agak pendek. Apabila bersambung huruf ba, kaf ini lebih tinggi. Ketika menarik turun, perlu dilengkungkan sedikit ke dalam dan ke luar.
  • Kaf az-Zanadi : Kaf melintang. panjang keseluruhan 8 titik sebelum menurun 2 titik. Tarik lapisan bawah menurun dengan kadar 1 titik. Jarak lapisan atas dan bawah 1 titik (mula) dan 1 1/2 titik (akhir) .

11 Responses to “Tamrin Huruf Kaf”

  1. mohd noor fathi bin montalib Says:

    salam ust..allhamdulillah dgn berkat izin Allah taala..post terbaru ust mengenai qaedah huruf kaf khat thuluth..sgt menarik..cntik aliran huruf y di tonjolkn..kehalusan qaedah yang tepat..alhmdllh dpt praktik dgn baik..ana akan teruskan berlatih u dpt hasil seperti ust..i’Allah

  2. Abdul Hakim Lukhman Al-Yusufi Says:

    Masya-Allah, ini peluang besar… Tutorial ini lebih bagus daripada tutorial buku Arab… senang faham

  3. Abdul Hakim Lukhman Al-Yusufi Says:

    Untuk huruf lain, tak ada ke, Ustaz?

  4. en_me Says:

    hi ustaz ittewww..

  5. Firdaus™ Says:

    Syukran ustaz dengan tutorial ni, dapat komen yg baik lagi dari khattat arab 🙂 mabruk ustaz 🙂

    re : Tafsir Muttaqin Jilid 1 dah siap cetak, kalau ustaz nak file jpeg covernya insyaAllah sy boleh bagi, untuk dimuatkan dalam blog ustaz 🙂

  6. arabiccalligraphy Says:

    Terima kasih Firdaus. Boleh kirim.. Buat kenangan

  7. zuhud Says:

    askum baki, kaf ditengah sprt kaf saifi susah nak tulis, ajar sikit. kadang aku tengok arab tulis tinggi, kadang-kadang rendah. ada formula tak? ada kertas kerja pertandingan tak?

  8. arabiccalligraphy Says:

    Waalaikumsslm (zuhud).. Kaf saifi ditengah sama macam mula juga, 2 titik tinggi dia. Cuma di tengah dia tak ada tarwisah. Kebanyakan penulis Mesir tarik kepala kaf panjang sikit. Kalau penulis Iraq, Turki agak biasa (7-8 titik panjang). Saya banyak ikut Iraq.. Contoh kaf di tengah InsyaAllah akan ditunjukkan nanti..

  9. abu utbah Says:

    cantik

  10. Abdul Rahman Hassim Says:

    Assalamu ‘alaikum Ustaz. Terima kasih kerana mewujudkan laman ini. Saya amat berminat untuk tulisan khat ini. Cuma kurang tahu tentang hukum-hukumnya (garis panduan) dan jenis-jenis khat. Bolehkah ustaz kirimkan saya beberapa contoh melalui email saya. InsyaAllah saya akan gunakan sebagai module belajar. Ini semua kerana saya jarang membuka internet (1) tiada talian (2) laluan lambat.

  11. FAUZI Says:

    assalamualaikum ustaz, saya nak tanya sedikit, biasanya orang tulis khat guna dakwat apa? terima kasih.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: