Tokoh-Tokoh Sepanjang Zaman

khat kufi mushafi

TOKOH-TOKOH PENULIS KHAT SEPANJANG ZAMAN

  1. Abu Aswad Ad-Duali
  2. Al-Khalil bin Ahmad Al-Farahidi
  3. Qutbah Al-Muharrar
  4. Khalid bin Abu Al-Hiyaj
  5. Malik bin Dinar   753
  6. Rasyid Al-Basri
  7. Mahdi Al-Kufi
  8. Syarasyir Al-MAsri
  9. Abu Muhammad Al-Asfahani
  10. Abu Al-Faraj
  11. Ibn Abu Fatimah
  12. Ibn Al-Khadrami
  13. Ibn Hassan Al-Malih
  14. Al-Dahlaq bin ‘Ajalan
  15. Ishak bin Hammad
  16. Ahmad Al-Kulaibi
  17. Ibrahim Al-Sujari
  18. Yusof Al-Sujari
  19. Al-Ahwal Al-Muharrar
  20. Ibnu Muqlah  940
  21. Ibnul-Bawwab   1022
  22. Yakut al-Musta’simi  1298
  23. Muhammed Ibnul-Wahid   1311
  24. Ergun Kamili  1343
  25. Abdullah Sayrafi  selepas 1322
  26. Ahmed Suhraverdi   selepas 1328
  27. Muhammed Et-Tayyibi  selepas 1503
  28. Seyh Hamdullah Efendi   1520
  29. Ahmed Qarahisari  1556
  30. Hafiz Osman Efendi  1698
  31. Mustafa Raqim Efendi  1826
  32. Mahmud Celalleddin Efendi   1829
  33. Esma Ibret Hanim Efendi  ?
  34. Kadiasker Mustafa Izzet Efendi  1876
  35. Abdullah Zuhdi Efendi  1878
  36. Muhammad Syafiq Bey   1879
  37. Kayiszade Osman Nuri Efendi   1894
  38. Abdulahad Vahdeti Efendi   1895
  39. Abdulfettah Efendi  1896
  40. Circirli Ali Efendi  1906
  41. Yahya Hilmi Efendi   1907
  42. Bekkal Arif Efendi   1909
  43. Sami Efendi   1912
  44. Ibrahim Alauddin
  45. Nazif Bey  1913
  46. Hasan Riza Efendi  1920
  47. Hamdullah A-Amasi   926H
  48. Deli Omer Efendi  1928
  49. Aziz Efendi  1934
  50. Kamil Akdik  1941
  51. Neyzen Emin Yazici  1945
  52. Tugrakes Ismail Hakki   1946
  53. Mustafa Halim Ozyazici  1964
  54. Mahmud Yazir   1952
  55. Hamid Al-Amidi   1982
  56. Ali Alparslan   B. 1925
  57. Abdul Aziz Al-Rifa’i   1934
  58. Mahmud Al-Syahhat
  59. Syed Ibrahim
  60. Badawi Al-Dairani
  61. Hasyim Muhammad Al-Baghdadi  (1920-1972)
  62. Hassan Mas’ud
  63. Hasan Celebi  
  64. Husseyin Oksuz 
  65. Savas Cevik 
  66. Huseyin Gunduz 
  67. Mehmed Ozcay  

7 Responses to “Tokoh-Tokoh Sepanjang Zaman”

  1. abu uthbah Says:

    as,mg2 sihat dan berbahagia. sebahagian drpd kbahagiaan pminat khat ialah menatap khat dan hasil karyanya atau org yg diminatinya.ust ada tak himpunan karya2 pnulis turki sperti ust uzjai bersaudara,daud bektas.buku katalog pmng ats nama hashim bghdd ada tak?

  2. arabiccalligraphy Says:

    Katalog pemenang tu saya belum dapat.. Contoh-contoh khat penulis khat Turki seperti Daud Bektas, Muhammad Ozjai dan lain-lain, anta boleh cari di sini: http://www.splart.net

  3. Effy Saiful Says:

    I Allah satu masa nnti nama ust baki ada la dlm senarai ni 😉

    sy dah lama gak x menulis ni… kena praktis gak sikit2.. takut hilang terus, rugi nnti..

    di mesir ni ramai gak yg mantap menulis khat.. antaranya Khudair Al-Bursa’idii.. alhamdulillah dpt pegi galeri dia.. mantap =)

    ust baki ada email x?

    i allah bebila sy free, ingat nak ziarah taman seni islam tu.. buka untuk umum lagi kan? tutup hari apa ek?

  4. arabiccalligraphy Says:

    Tulis, jangan tak tulis. Nanti ambil masa lama untuk bentuk semula. Effy memang ada potensi besar dalam seni khat.. Sekarang di Mesir tengah buat ma’radh buku kan? Kalau ada buku khat yang terbaru dan menarik boleh tolong belikan untuk saya?
    Email saya: bakibkr@yahoo.com

  5. Firdaus Says:

    ustaz ada banyak tak koleksi buku-buku khat?
    dapat pinjam fotostat pun ok jugak…

  6. arabiccalligraphy Says:

    Buku khat saya tak banyak. Ada lah sikit. Itupun banyak yang diphotostat dari kawan-kawan. Yang terbaru baru terima buku katalog pemenang pertandingan khat di Turki 2007.

  7. geopractice :: Abu Al-Aswad Al-Dualy :: July :: 2008 Says:

    […] Khalid dilaksanakan semasa pemerintahan al-Walid bin Abdul Malik (705-715M). Sebuah artikel di laman ini menyenaraikan Khalid Abi Hiyaj dan Al-Khaleel Al-Faraheedi sebagai dua individu tokoh […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: