Khat Nasakh

Tamrin nasakh 2

Tamrin nasakh 2

Tamrin Khat Nasakh

Tamrin Khat Nasakh

13 Responses to “Khat Nasakh”

  1. effysaiful Says:

    waah,cantiknye ust..ada gaya2 penulis khat mesir nama Muhammad Mahmud Ibrahim..

  2. effysaiful Says:

    ermmm,rasanya ust..qaala aliyyu ibnU..bukan ibni.. sebab ibnu tu ikut mauqi’ i’rab dia badal kepada ali.. so bila ali marfu’, ibnu pun kena ikut marfu’.. cuba ust tanya2 dulu..takut sy tersalah plak..huhu

  3. firnas Says:

    assalamualaikum ustaz!
    ana kagum ngan gaya penulisan ustaz.
    boleh dak bagi tips2 ka… apa ka… untuk mahir macam ustaz.
    ana dahului dengan ucapan Jazakallahukhairankathira

  4. Drimba Says:

    Belajar khat ni kena hatipun bersih baru menjadi seni khatnya……………..

  5. arabiccalligraphy Says:

    Betul (drimba), itu antara sifatnya.. selebihnya tenang, berfikir, menghayati, kreatif…
    . jangan putus asa
    . 1 hari 1 huruf, jangan banyak2
    . buat perbandingan
    . cari rahsia huruf
    . jangan dengki
    . jangan sombong
    . berdoa
    . berguru
    . dll…………..

  6. Firdaus™ Says:

    mabruk ustaz, sy tgk dah mcm nasakah hashim baghdadi…huhu….lawo sungguh! 🙂

  7. ZUHUD Says:

    CANTIK KHAT NASAKH, MCM NI BARU BETUL NASAKH, ADA PERGERAKAN MATA PEN

  8. arabiccalligraphy Says:

    Saya memang suka gaya nasakh asli.. Sebelum ini nasakh saya agak lain sedikit sebab terikat dengan gaya penulisan mushaf yang lebih mementingkan maslahah umum… 🙂

  9. koriey Says:

    salam ustaz..masyaAllah..cantik bebenor nasakh ustaz..kalau tak keberatan mintak jasa baik ustaz tulis nama ana BUKHARI IBRAHIM DAN MARIAMAH MARZUKI (thuluth) serta UNDANGAN PERKAHWINAN (diwani jaliy) untuk buat kad kahwin ana..ni email ana ibn_ibrahim84@yahoo.com syukran jalilan ustaz..

  10. ashan Says:

    Assalamualaikum…
    Hebat anta lani no..
    Anta masih di Yayasan restu ka? pak man dan yasir masih disana? Seronok jumpa balik kawan2 lama. Ada masa free mai la melawat bumi syam plak…..
    Terkenang arwah ust Ali Rejab tengok kejayaan anta..
    Al fatihah untuk arah ust Ali Rejab..
    Wassalam.

  11. arabiccalligraphy Says:

    Waalaikumssalam.
    Apa khabar ashan? anta pun boleh tahan, dah ada travel agensi sndri.. Ana memang teringin sangat melawat Syria ni. InsyaAllah kalau ada rezeki ke sana, ana cari anta nanti..hehe.
    Arwah U. Ali memang sangat berpengaruh di dalam penglibatan ana dalam seni khat. Hasil tulisannya di dinding, signboard, buku2 menjadi rujukan ana ketika belajar dulu… Semoga rohnya di tempatkan bersama para solihin.. Amin.

  12. aweydondey Says:

    Assalamualaikum ustz. sy nk tahu sejauh mana kita boleh mengayakan setipa huruf utk menghasilkan karya lukisan. contohnya mengAbstrakkannya kedalam bentuk karya seni. Adakah dibenarkan didalam ISLAM.

  13. Baki Says:

    Waalaikumussalam aweydondey, tulisan yang mengandungi ayat al-Quran kena jaga, jangan sampai buat abstrak dan tak boleh baca. Sebaiknya biarlah background dibuat abstrak tetapi tulisan khat ditulis dengan jelas dan boleh dibaca…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: