Video Menulis Khat

Video ini diambil ketika saya menulis mushaf bersaiz besar di Muzium Al-Quran Melaka pada 9.1.2008

15 Responses to “Video Menulis Khat”

  1. Firdaus Says:

    Cantik tulisan ustaz 🙂
    di Muzium Al-Quran Melaka ye…tempat sy jumap ustaz dulu kan?

  2. arabiccalligraphy Says:

    Ye Firdaus, dulu library sekarang sudah jadi Muzium Al-Quran Melaka. Silalah melawat jika ke Melaka..

  3. Firdaus Says:

    InsyaAllah kalau balik Melaka lagi nak singgah….:)

  4. laila Says:

    Assalamualaikum,
    sy suka keindahan seni khat,dan tertarik dgn khat yg ustaz lukiskan,mmg indah…teruskan itu ustaz sy bangga dan sy teringin untuk membina tulisan kahat sendiri,InsyaAllah suatu hari nnti ada generasi yg mahu meneruskan keindahan khat dan jawi.

  5. Effy Saiful Says:

    Waah, bestnye dpt tgk ust baki tulis live.. (^_^)

    hmm, cuma nak tanya.. video ni.. surah baqarah kan?? sy mcm terperasan ada salah baris eh.. kat -absoorahum-

    sepatutnya -absaarihim- kan? ke, ada qiraat lain??

  6. arabiccalligraphy Says:

    Terima kasih Effy, memang itu satu kesilapan.. bukan qiraat baru. Saya dah betulkan.. Diantara cabarannya adalah ketika menulis ayat-ayat yang dihafal. Over confidence. Mudah buat silap..

  7. nurul Says:

    assalammualaikum ustaz,
    saya student di salah satu institusi di johor, saya berada pada tahun akhir dalam bidang grafik, saya memilih khat untuk dijadikan projek final saya, tapi saya tidak ada kemahiran untuk menulis khat, saya teringin benar utk mempelajarinya, blhkah ustaz menolong saya?

  8. arabiccalligraphy Says:

    Waalaikumussalam. Saya tak ada masalah untuk membantu. Boleh hubungi saya.

  9. nurul Says:

    terima kasih ustaz, bagaiamana saya nak menghubungi ustaz?

  10. nurul Says:

    ustaz berada dimana?jika ada masa saya ingin bertemu ustaz

  11. arabiccalligraphy Says:

    Boleh datang ke Yayasan Restu,
    Kompleks Tmn Seni Islam Selangor,
    Persiaran Damai, Seksyen 10,
    40000 Shah Alam, Selangor
    Tel: 03-55119001 / 02 / 03

  12. ZAIDA Says:

    SALAM…MEMANG MENAKJUBKAN!!!
    KALAU LA DAPAT TENGOK LIVE…!
    APAPUN,SENI KHAT TETAP YANG TERINDAH…..

  13. norfarahin Says:

    salam ukhwah…sy mmg minat dengan tulisan khat dari dulu lg……tp tak pernah ada peluang untuk belajar secara mendalam..apapun sy harap tulisan khat akan diminati ramai…

  14. inas Says:

    Salam ustaz…saya mmg sgt minat dalam bidang penulisan khat nasakh khususnya,saya telah berjaya membawa anak murid ke pertandingan khat hgga ke peringkat N.Selangor..tetapi sy masih belum puas hati krn masih belum dpt menguasai kaedah khat nasakh y sebenarnya..dan ingin sangat mempelajarinya untuk mndptkn tulisan dgn kaedah y lbh betul.

  15. arabiccalligraphy Says:

    Terima Kasih (Inas) kerana sudi singgah d sini. Untuk menguasai tulisan khat kita perlu berlatih setiap hari tanpa jemu dan putus asa. Sebab itu hanya yang betul2 berminat akan istiqamah dengan latihan..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: